דרישת שלום מאיטליה: הטרנדים החמים לשנה הקרובה

גם השנה, כמידי שנה, בלטו במילאנו טרנדים חדשים, שמבטאים בצורה מדויקת את רוח הזמן ושילוו אותנו לפחות עד שבוע העיצוב הבא

כתיבה ועריכת תוכן: מיה אור

התערוכה שהתקיימה באפריל הציגה תמונת מצב של שיבה לאיכויות בסיסיות

ושל חברות שהתבגרו מהרצון להפתיע בכל מחיר

 

חומרים: חם חם ומתחמם

השנה בלט שימוש נרחב למדי בעץ מלא וכהה יחסית, כאגוז המסורתי לסוגיו תוך הדגשת המרקם והאיכויות החומריות-טבעיות באמצעות העיצוב. חומר ותיק אחר שממשיך לחזק את מעמדו ותופס עתה נוכחות משמעותית בעיצוב הוא השיש המופיע במגוון צבעים וטקסטורות נקיות או מגוידות- החל משיש כהה כ-DARK EMPARADOR, דרך אוניקס ירקרק ועד גוונים נדירים יותר כוורדרד. בזירת המתכות ממשיכות לככב בעיקר כאלה בעלות נוכחות חמה כמו פליז, זהב, או נחושת. באריגי הריפוד אפשר היה לראות מוטיבים של פרחים או פריחה, המופיעים גם באופנת הלבוש העכשווית.

צבעוניות: הירוק הוא המלך

הירוק, שהוכרז על ידי פנטון כצבע השנה, שלט בכל, בעיצוב הביתנים, בשילובי צמחייה, וכמובן בפריטי הריהוט והריפודים, בצבעוניות כהה ועשירה, של ירוק בקבוק או אזמרגד. צבעים נוספים שתופסים תאוצה הם ממשפחת האדומים בהם הבריק, החמרה והטרקוטה; נגיעות של צהוב חרדלי שאף נקשר לשימושי הפליז הזהוב והנחושת; והבלחות של ורוד וסגול שכבר נראו בתערוכה הקודמת. צבעי השחור והאפור משמרים את מעמדם האיתן כחוצי זמנים ואופנות, ואילו הלבן המינימליסטי הוריד פרופיל באופן משמעותי.

צורות: הסוף למניירות?

קווי העיצוב מסמנים חזרה לצורות פשוטות, במובן הטוב כמובן: קווים קלאסיים, נקיים וחפים ממניירות מיותרות הם השולטים. חלקם מופיע כקווים מעוגלים ורכים, וגם בעיצובים גאומטריים מנוטרלת החדות הגאומטרית לטובת רכות. מוטיב עיצובי נוסף מתייחס לממדי הרוחב, העומק והפרופורציות הנדיבות שמאפיינים את הספות והכורסאות כחלק בלתי נפרד מהחתירה למקסימום נוחות, ולתחושה מחבקת.

האוסקר של עולם העיצוב- פרסי המצוינות של EDIDA

הטקס השנתי של הענקת פרסי EDIDA- El Deco International Design Award על מצוינות בתחום העיצוב נחשב למקבילה של טקס פרסי האוסקר בתחום הקולנוע, ולאחד האירועים הבינלאומיים החשובים שמתקיים במהלך שבוע העיצוב.

פרס EDIDA הושק לראשונה בשנת 2003 ביוזמת המגזין ELLE DECORATION, ובמסגרתו מידי שנה בוחרים 25 העורכים הראשיים של סניפיו ברחבי העולם את המעצבים ו/או החברות המצטיינים לפי חלוקה לקטגוריות: מעצב השנה; המעצב הצעיר והמבטיח; רהיטים; בדים ואריגים; טפטים; כיסאות וכורסאות; כלי אוכל; שטיחים; תאורה; כלי מיטה ומצעים; מטבחים; חדרי רחצה וריהוט חוץ. התרגשנו למצוא בין הזוכים של שנת 2017 חמישה מותגים שמיוצגים בארץ על ידי טולמנ'ס.

קבלו את הזוכים:

בקטגוריית מעצב השנה זכה צמד האדריכלים הסינים lyndon Neri ו- Rossana Hu בעלי סטודיו Neri & Hu שבסיסו בלונדון, עבור עיצוב קולקציית REN לחברת POLTRONA FRAU: קולקציית רהיטי מבואה עשויה עץ, פליז ועור. הסדרה השואבת השראה מעולם האדריכלות משדרת קנה מידה ידידותי המקדם בברכה את הנכנסים הביתה, והיא כוללת מספר וריאציות של שילובי מראות עם פריטי ריהוט כשולחנות קטנים, מעמדים או קונסולות.

בקטגוריית השטיחים הייתה זו פטרישיה אורקיולה שקטפה את הפרס לחברת CC TAPIS  בזכות סדרת שטיחים שעיצבה עבורה: שטיחים בעלי חזות מודרנית אבסטרקטית, המשלבים גאומטריה וצבעים באופן המייצר ממד של עומק ואפקטים אופטיים המשתנים בהתאם לזווית המבט.

וינסנט ואן דיוסן, (Vincent Van Duysen), אדריכל ומעצב בלגי, משמש היום כמנהלה הקריאטיבי של קבוצת MOLTENI &C, עליה נמנית גם חברת המטבחים DADA, אשר זכתה בפרס המצוינות בתחומה. המטבח שעיצב ואן דיוסן מציג פרשנות לסדרת מטבחי ה-HI LINE של החברה, ומאופיין במוטיב של ניגודים, בין חומרים ומידות עובי למשל, ובצבעוניות של גווני ירוק ופיוטר.

גם בקטגוריית רהיטי הישיבה, זיכתה חתימת ידה של מעצבת העל פטריסיה אורקיולה את חברת CASSINA, בה היא משמשת כמנהלת הקריאייטיב, בפרס הנחשק עם כורסת  GENDER: כורסה מקורית ללא ייחוס סגנוני כזה או אחר או "זהות מגדרית" לדברי אורקיולה. הכורסה משלבת שני ריפודים: אחד המשמש במעטפת והשני בחלק הפנימי, כעין כרית המותאמת למבנה הצורני ונתלית מהמושב תוך העצמת השילוב המיוחד והדגשתו.

אחרי שלפני שנתיים זכה צמד המעצבים Nipa DoshI ו- Jonathan Levien, בפרס מעצב השנה, הם קטפו הפעם את פרס קטגוריית ה-OUTDOOR  עם חברת KETTAL. ההשראה לעיצוב שלהם לכורסת CALA, נשאבה מכיסא הנצרים הקלוע שכיכב בסרט עמנואל – סרט צרפתי ארוטי שהכה גלים בשנות ה-70. הכורסה, שמציגה מסורת לצד חושניות, משלבת מסגרת אלומיניום, רגלי טיק או בסיס אלומיניום, ומארג של קשירות חבלים המאפשר לאור לעבור דרכו.

כורסת המריבה

החברות מולטני (MOLTENI) וקסינה (CASSINA) בהתגוששות ענקים על זכויות היוצרים והייצור של הכורסה שעיצב ג'יו פונטי לפני כשבעים שנה. הזוכה הגדול במאבק, מתברר, הוא עיצוב על זמני

היום הראשון של שבוע העיצוב היה מלווה בשערוריה מביכה. חברת מולטני השיקה בתצוגתה החדשה כורסה בשם.56.3 D- שעל עיצובה חתום ג'יו פונטי, כאשר בצד אחר של העיר, באולם התצוגה של חברת קסינה, ציפתה למבקרים כורסה זהה. הכורסה, העשויה עץ עם משענת גב שמסתיימת עם מעין כנפיים אמנם לא נכללה בקולקציית החידושים של החברה, אך הוצגה כחלק מעיצוב חלל האולם תחת השם -811. מולטני וקסינה, הן שתיים מהחברות המובילות בעולם העיצוב, כך שעל הדרמה שעוררה התקרית אי אפשר היה לעבור לסדר היום.

האדריכל והמעצב האגדי ג'יו פונטי, שהלך לעולמו ב-1979 ,עיצב במהלך השנים פריטים רבים לקסינה ואף העניק לה את זכויות היוצרים על ייצורם, ובכלל זה, גם על הכורסה. מנגד, בשנת 2010 רכשה מולטני את זכות היוצרים על הכורסה המדוברת מיורשיו המנהלים את עזבונו. במודעה שפרסמה חברת קסינה בעיתונות ביומה הראשון של התערוכה נאמר שהכורסה "נהגתה ופותחה בשיתוף איתה ויוצרה על ידה עוד בשנות החמישים של המאה הקודמת", מה שמטבע הדברים הביא את חברת מולטני לפנות לערכאות משפטיות. בבירור המשפטי הראשון הכף נטתה לטובת מולטני אך עתידה של הכורסה מבחינת זכויות היוצרים שלה עדיין לא נפסק סופית. דבר אחד בטוח: העובדה שהכורסה הוותיקה עוררה מאבק איתנים בין שתי חברות ענק, מוכיחה, גם אם בדרך לא שגרתית, מהו כוחו של עיצוב טוב החוצה את מגבלות הזמן.

 

אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden