18 בנובמבר 2021, עולם העיצוב מציין את יום השנה ה-130 להולדתו של GIO PONTI

"אהבו אדריכלות, זו המודרנית וזו העתיקה. אהבו אותה בשל היותה הרפתקנית, פנטסטית, יצירתית, יוצרת ובעיקר אהבו אדריכלות בשל יכולתה להעניק קסם לרוחנו ועונג למחשבותינו". זו הייתה משנתו של ג'יו פונטי מאבותיה הנמרצים והפעילים של התנועה המודרנית באיטליה, ומעצביה הפוריים והמשפיעים ביותר במאה ה-20.

ג'יו פונטי (1979-1891) אדריכל, מעצב תעשייתי, אמן, עורך ראשי, מרצה באקדמיה ואחראי במידה רבה לדימוי של איטליה כמרכז העיצוב האירופי במאה ה-20.

מדפיי המגזין שלו, דומוס לקו הרקיע של מילאנו עם מגדל פירלי שהיה ממגדליה הראשונים של מילאנו, ההשפעה של פונטי הייתה עצומה לאין שיעור.

GIO PONTI נולד במילאנו ב-1891 את לימודי האדריכלות סיים GIO PONTI עם תום מלחמת העולם הראשונה, ועל שירותו הצבאי בתקופת המלחמה זכה לאות הצטיינות.

לאחר המלחמה מונה למנהל מפעל הקרמיקה ריכרד-גינורי. במשך שבע שנותיו במפעל הצליח GIO PONTI להפוך אותו לדוגמה מושלמת לייצור עיצוב תעשייתי באמצעים טכנולוגיים חדישים ובאסתטיקה מודרנית. הוא עיצב כלים בקווים פשוטים והכריז: "התעשייה היא-היא סגנון המאה ה-20, היא סמל היצירתיות של המאה". הוא קטף את הפרס הראשון בתערוכה הבינלאומית לעיצוב בפאריס ב-1925, וכך זכה לראשונה להכרה בינלאומית.

את הקריירה האדריכלית שלו החל בשלהי שנות ה-20. הוא תיכנן בתים פרטיים במילאנו, שלא היו שונים בחיצוניותם בהרבה מהבית המסורתי במילאנו, אך עיצוב הפנים שלהם ייצג תפישה חדשנית: חללים גמישים וקירות עשויים מחיצות מודולריות. את הרהיטים המודולריים עיצב באופן מיוחד לכל בית ובית.

במהלך חייו עבד GIO PONTI עם יותר ממאה חברות, שלח ידו בעיצוב תפאורה ותלבושות לתיאטרון ולאופרה, כתב ספרי עיון וראה עולם. אבל השפעתו חרגה הרבה מעבר לעבודותיו.

ב-1928 יסד את מגזין העיצוב והאדריכלות "דומוס", והיה לעורכו הראשי במשך שנים ארוכות. הוא ראה במגזין אמצעי להפצה של בשורת העיצוב המודרני. את המגזין ערך עד מותו ב-1979, למעט שבע שנים (1941-1947) שבהן עזב את העיתון לטובת פתיחת המגזין "סטייל".

במקביל כיהן 25 שנים כפרופסור Politecnico Di Milano וגידל דורות של מעצבים באיטליה ומחוצה לה. הוא היה מיוזמי ואוצרי תערוכות העיצוב האיטלקיות הראשונות בשנות ה-30 של המאה הקודמת, וממייסדי פרס compasso d'ORO (מצפן הזהב) המוענק על ידי התאחדות תעשיות הריהוט האיטלקית (ADI).

GIO PONTI היוצר זכור יותר מכל בזכות מכלול יצירתו בשנות ה-50, שנותיו הפוריות ביותר. אז נשבה בקסמי העיצוב התעשייתי וחלק מהרהיטים שעיצב נהפכו לקלאסיקה של המודרניזם.

מורשתו של GIO PONTI שמורה במקום של כבוד בחברת Cassina. הוא ליווה את חברת הרהיטים במהפך שעברה בשנות ה-50 מחברה של אומנים הנשענת על עבודת יד, לחברה שמפליאה לעבוד עם פס ייצור תעשייתי. השילוב בין טכנולוגיות ייצור חדשניות לידע העובדים, הציבו את Cassina בשורה הראשונה של חברות הרהיטים האיטלקיות, והתהליך שעברה אפשר לה כמה שנים אחר כך לחבור ללה-קורבוזיה ולרכוש את זכויות הייצור של הרהיטים שעיצב עם PIERRE JEANNERET ו-

CHARLOTTE PERRIAND.

בניגוד לCassina שעבדה באופן צמוד לפונטי, בשנת 2012 חתמה חברת Molteni על הסכם שיתוף פעולה עם ילדיו של GIO PONTI – יורשיו ובעלי הזכויות על עזבונו לייצור מחודש של רהיטים מתוך הארכיון. מאז מציגה Molteni מדי שנה בתערוכת העיצוב במילאנו רהיט אחד או שניים מהמאות שעיצב GIO PONTI, אותם היא מייצרת בדייקנות מלאה, לפי השרטוטים והפרוטו-טייפים.

Gio Ponti Heritage Collection – אוסף Gio Ponti, הינו מחווה לקריירה המשתרעת על פני יותר מחמישה עשורים, אשר ללא התערבותה של Molteni&C היו הולכים לאיבוד, ומונעים מעולם העיצוב הבינלאומי להנציח את מורשתו ששייכת למורשת התרבותית של איטליה.

לקולקציה המלאה  – https://www.molteni.it/en/collection/heritage-collection

GIO PONTI מת ב-1979 בגיל 87, והשאיר אחריו גוף עבודות אקלקטי בן אלפי פריטים.

לרגל ציון יום הולדתו ה-130 משיקה חברת Molteni יחד עם TASCHEN, הוצאת ספרי האמנות המפורסמת בכותריה האייקוניים, את הישגי האדריכל האיטלקי ואת גוף עבודתו הפורה בספר Gio Ponti

ספר חדש זה (572 עמודים) מתאר באופן המקיף ביותר את יצירתו של GIO PONTI עד כה. הספר עוקב אחר פועלו במשך שישה עשורים, עם 136 פרויקטים שצורפו ושוחזרו לרבות חומרים שלא פורסמו לצד דימויים גלויים היוצרים דיאלוגים חדשים בין יצירות המופת המפורסמות שלו למעלליו הפחות מוכרים.

הספר זמין גם כמהדורת אמנות מוגבלת ממוספרת (1,000 עותקים), בפורמט מרובע בלעדי ונדיר.

אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden